Google+

torsdag 15 oktober 2009

Världens vackraste hönshus?

Sitter just på taget, på väg till en stad i Värmland och passar på att lägga in ett inlägg med, i mitt tycke, ljuvliga bilder. Det är ett hönshus, som Martins bror gjort för att det ska passa in hos dem. Och det gör det verkligen!. Fastän man ser att det är nymålat, så känns det som det alltid stått där på nåt sätt. Ett liknande finns givetvis på min långa önskelista här hemma också. Våra stackars hönor har vi hyst in i en murad betongutbyggnad på ladugården, som tidigare använts som ladugårdskontor. Nä, så här skulle jag verkligen vilja ha det också! Nån gång....
Det mesta utvändigt är nytt, men tegel och fönster (antar jag, efter som det är han) är begagnade. Det bidrar mycket till det lite gammaldags utseendet och ger huset karaktär...

...liksom dörren, som han gjort liknande den som han tidigare gjort till deras ladugård/festlokal.



Invändigt har en del gammal pärlspont kommit till användning. Den satt tidigare i familjens boningshus. På väggarna har den spikats upp liggande, vilket ger ett lite annorlunda intryck än man är van vid. Här är en dateljbild av ett skåp ochman ser också en del av det återanvändna taklisten.
Här taket i sin helhet.
Och det fantastiska fönstret. Profilen på fönsterfodren är desamm som hos oss och kommer ursprungligen från boningshuset här. Mattias tog fram dem när han renoverade sitt hus. Tycker de är så vackra!
Och så slutligen några bilder på dem som bor här då.





Nu hoppas jag bara att de börja värpa snart också!



9 kommentarer:

Lundagård sa...

Ooh, vilket tjusigt hönshus, det skulle man inte tacka nej till!

Annas skattkammare sa...

Vilket fint hönshus! =)

Designe sa...

Vilket sött hönshus! Får lite känsla av Pettson & Findus! :) Kram

Tinnar och torn sa...

Hejsan!

Vad roligt att se för vi har precis köpt en gammal lekstuga som vi tänker göra om till hönshus. Det kommer inte bli lika tjusigt som detta men jag fick bra ideér hur reden och lucka ska se ut. Tackar :o) Kram Petronella

MrsUniversum sa...

Ja, det hönshuset går inte av för hackor. Härligt med recycling. Här borde hönsen trivas och värpa bra. (Bara inte höken slår dem från ovan.)

ANETTESHUS.COM sa...

Hei, Malin! Ja, visst var det vakkert!! Heldige de hønene som får bo her;) Er innom for å ønske deg en riktig god helg!!


Klem Anette:)

Gnistrande snö sa...

Wow, det är ju helt fantastiskt, vilket fint hönshus!

Kram
Katarina

färgtrappan sa...

Hej! Vad fint, med pärlspont och allt! Där måste dem väl bo som prinsar och prinsessor minsann och värpa massor av goda ägg.
En sådant hus skulle jag vilja ha till mina höns - om jag hade några förstås!

Ha det gott!

Anna sa...

Riktigt fint hönshus! Roligt när gamla byggvaror kan återanvändas. Vi håller oxå på att bygga hönshus, i en del av ladan blir det hos oss. Den isoleras just nu för att förhoppningsvis vara målad, inredd och klar till våren/sommaren så vi kan få flytta hit lite finfin höns. Australorp blir det hos oss.